Allerede i internettets spæde begyndelse blev digital kommunikation et særligt fagområde inden for marketing. Dengang var hovedvægten af virksomhedernes markedføringsbudget stadig fokuseret de traditionelle offline marketing kanaler og fysiske medier, og det var kun i stærkt begrænset omfang at online aspekter blev overvejet og inddraget.
I dag er helt omvendt og alting er vendt på hovedet i forhold til dengang. Nu er det helt utænkeligt at udarbejde en marketingplan, der ikke tage højde for en stor del af de online marketings discipliner der efterhånden eksisterer og stadig udvikles.
Hvad bør en moderne digital strategi inkludere?
Når en virksomhed skal udvikle en marketingsstrategi, bør den have online marketing som omdrejningspunkt. Når I skal i gang med en ny digital strategi kunne I eksempelvis overveje følgende:
Strategi for digitale indsatser – Hvad er jeres strategi for den digitale indsats?
Hvordan håndterer I den digitale strategi – og har i udtænkt en strategi for jeres digitale indsats?
Prioritering af digitale indsatser – Hvad skal vægtes og hvilke tiltag har den største effekt? Er det jeres website, content, SoMe, videomarketing der skal prioriteres fremdrettet?
Marketing Automation- Hvad kan automatiseres og hvordan? Fungerer processerne og er der ting der kan optimeres og effektiviseres.
Kanaler der skal anvendes. Hvilke medier og kanaler skal anvendes, hvordan og med hvilke indsatser?
Tilgang af nye leads – Målgrupper, targeting, permission og e-mail marketing/nyhedsbreve.
Digitale kommunikation – Hvordan sikres den digitale kommunikation i forhold til virksomhedens overordnede branding, værdier og indentitet.
Det kræver stor viden, indsigt og fokus at kunne jonglere med de mange forskellige digitale kanaler og aktiviteter og I kan helt sikkert finde på endnu flere tiltag man kan overveje i forbindelse med udvikling af en ny digital marketing – og kommunikationsstrategi.
Op til 85% af vores købsbeslutninger er online
Derfor er der heller ingen tvivl om at det gælder om at have fokus på den digitale værktøjskasse, hvis din virksomhed vil vækste og udvikle sig i fremtiden. Hos Midirush Media kan vil hjælpe dig med hele den digitale værktøjskasse. Her har vi samlet et par af vores kompetencer, som du også kan have fokus på når du skal arbejde med jeres online marketing strategi:
1) Seo – søgemaskine optimering
Bliv fundet på Google, når potentielle købere leder efter jeres produkt.
2) Content marketing
Content marketing er effektiv på den lange bane og det kan styrke dit brand og kendskabsgraden hos dine kunder. Giv masser af relevant, involverende og brugbart indhold til dine nuværende og potentielle kunder. Derved skaber du større interesse for din virksomhed, og får mere trafik.
3) Konverteringsoptimering/UX design
Design din hjemmeside, så der er fokus på brugervenlighed og konverteringsrate. Er det let at finde det man sørger og gør kunderne det? Har i udarbejdet en spilttest som kan sammenligne brugeradfærden og konverteringsraterne ved forskelligt design?
4) Google Ads og Facebook
Øg trafikken til dit website med relevante kundeleads fra Google Ads eller på Facebook. Denne metode er omkostningstung men effektiv – også på den korte bane.
5) E-mail marketing
Med E-mail marketing kan du opbygge en stor og loyal kundedatabase og knyt dine kunder og leads endnu tættere til dig via relevante og målrettede nyheder. Anvend overskrifter og indhold, der sikre høj åbningsrate og klikrate. Mange spørger om E-mail marketing stadig fungerer i 2022? – Svaret er ja, i meget høj grad.
Alle dine markedsføringsaktiviteter – uanset om de er online eller offline – bør være med til at skabe konverteringer og resultater, der kan måles på direkte på bundlinjen.
Vi er specialister i online markedsføring og vi tage gerne en snak om din virksomhed og dine behov – uanset om du arbejder i en marketingsafdeling eller er virksomhedsejer.