SEO - hvordan fungerer det?

Det er indsatser indenfor alle aspekter der giver gode SEO-resultater

Vi bliver ofte spurgt om hvilke om hvad der er det allervigtigste indenfor SEO. Og det er der faktisk ikke et enkelt svar på – alle faktorer er nemlig vigtige! 

SEO består af rigtig mange forskellige faktorer. Og det er summen af dem alle sammen, der betyder noget.

Det er selvfølgelig ikke alle faktorer der vægter lige meget, og nogle er mere “nice to have” end “need to have”. Hvis du ikke har “need to have” faktorerne på plads kommer du ingen vegne.

Teknisk SEO, indhold, autoritet og bruger adfærd

SEO kan lidt forenklet opdeles i forskellige grupper:

  • Grundlæggende tekniske SEO
  • Indhold og optimering
  • Autoritet og troværdighed
  • Bruger adfærd/User engagement
 

Indenfor hver grupper er der en lang række af forskellige ting du kan optimere, som vil øge dine chancer for at blive synlig på Google.

Læs også: Online markedsføring bør være fundamentet i virksomheders markedsføring

Grundlæggende teknisk SEO

Det er typisk en rigtig god idé at starte med de tekniske faktorer. Det skyldes at de tekniske faktorer danne grundlaget for hele dit sites mulighed for at ranke i søgemaskiner. Derudover har du mulighed for at styre alt omkring Teknisk SEO selv og det er altså ikke noget andre har indflydelse på.

De fleste tekniske faktorer bør du få optimeret, så der, som minimum, ingen fejl er – det er bestemt ikke umuligt. Ofte handler det om at holde tingene så simpelt som muligt.

Jo mindre komplekst – jo færre fejlmuligheder. Udover at undgå direkte fejl, bør du også udnytte alle de tekniske fordele der kan være:

  • at bruge AMP-format
  • at bruge Schema-data korrekt
  • at optimere hastigheden

Der er langt flere aspekter indenfor teknisk SEO, men dem får du på et andet tidspunkt.

Optimering af dit indhold

Det næste man kan gøre er at optimere indholdet på dit website. Her er også mange forskellige faktorer man kan optimere, men det gælder helt grundlæggende om at have styr på hvordan målgruppen søger på Google. Her er det en god idé at få udarbejdet en keywordanalyse, så man har kan finde de helt rigtige ord at optimere på.

Når det er på plads skal alle indholdselementerne på siderne optimeres. Her kan optimeres på overskrifter, selve indholdet, billederne, videoer, side-titler, META-beskrivelse og meget mere.

Har siden autoritet og høj troværdighed?

Både de tekniske faktorer og indholdet kan du helt selv bestemme hvordan skal optimeres. Men når vi kommer til de sidste to, er det ikke helt så enkelt.

Autoritet og troværdighed er summen af en masse faktorer. En af de meget vigtige er links – hvem der linker til dig. Det kan naturligvis påvirkes – du kan aktivt arbejde med linkbuilding, men da du ikke på samme måde som med teknikken og indholdet på dit website helt selv kan bestemme hvem der skal linke til dig, så er du afhængig af en mere indirekte påvirkning.

Du kommer dog ikke udenom links – autoritet og troværdighed. Uden dette vil selv det bedste indhold og teknik ikke ranke på ret meget.

Bruger adfærd og user engagement

Brugeradfærd eller user engagement er de faktorer, der fortæller Google hvordan de besøgende bruger dit website. Det kan eksempelvis være informationer om hvor længe brugerne er på sitet, hvor ofte de kommer igen og hvilke handlinger de foretager.

Dette kan påvirkes af godt og velskrevet indhold, brugervenligt design, struktur og ikke mindst indhold. Derfor gælder det naturligvis at giver dine bruger noget indhold, som de rent faktisk kan bruge til noget.

Har du brug for hjælp til SEO? – Så kontakt os nu!

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig indenfor alle aspekter omkring SEO. Vi kan både rådgive, analysere og udføre praktiske opgaver i det omfang du ønsker.

Kontakt os nu på 53 53 51 10 eller skriv på info@midirushmedia.dk.

No Comments

Post A Comment